Blog ini khusus menyediakan se-Kumpulan Cerita si Palui

Senin, 31 Mei 2010

Tatempel Perangko

PALUI mendapat tanah kabun warisan matan mamarinanya dengan pasan supaya bujur-bujur diharagu gasan kehidupannya. Manurut pasan itu jua, kecuali tapaksa banar hanyar bulih dilapas, disandaakan atawa dijual. Wayah musim kamarau panjang tadi, kabun itu kada tapi mahasilakan apalagi kada diharagu karna andaknya jauh. Wayah Palui handak kawin, ahirnya kabun itu dijual wan mamarina Tulamak.

“Aku tarima kasih banar wan mamarina ikam Mak ai karna hakun mambantu aku, manukari kabunku,” ujar Palui.

“Aku tarima kasih jua wan ikam Lui ai karna kabun nang ditukar itu dijulung sidin wan aku, supaya aku nang maharagunya,” sahut Tulamak.

“Ini ngarannya tukar jual papadaan,” ujar Palui.

“Tapi mamarinaku itu manyambat bahwa jual tukar ini balum syah,” ujar Tulamak.

“Kanapa maka dipadahakan balum syah Mak? Maka sudah ku-ulahakan kuitansinya,” ujar Palui.

“Kuitansi itu kada syah jua, karna kada ditempili materai,” ujar Tulamak.

“Kalu sual materai gampang, mana kuitansinya kaina ku-ulahakan nang hanyar,” ujar Palui.

“Dasar salah ikam Lui ai karna kada mamanuhi katantuan hukum,” ujar Garbus umpat mambari kumentar.

“Mamarina ikam itu masih untung Mak ai, karna aku masih hakun maulahakan kuitansi, sedangkan aku sama sakali kada sawat maminta surat-manyuratnya karna mamarinaku itu talanjur mati bakakajutan,” ujar Palui.

“Kalu parlu aku umpat jadi saksi dikuitansi itu,” ujar Garbus manawarkan diri.

“Kuitansi kada parlu basasaksian Bus ai nang panting bamaterai,” ujar Palui. Isuknya Palui mandatangi rumah Tulamak manjulung kuitansi nang sudah dibaikinya.

“Tarima kasih ikam bauyuh-uyuh mambaikiakan kuitansinya,” ujar Tulamak.

“Satiap saat aku tatap mambantu bila mamarina ikam masih mamarlukan surat-manyuratnya,” ujar Palui.

“Kalu ikam siap mambantu manulungi surat-surat nang diparluakan, tulung ulahakan sakali lagi kuitansi ini,” ujar Tulamak imbah mamparhatiakan kuitansi nang dijulung Palui itu.

“Napa lagi salahnya Mak?” ujar Palui pina kabaratan.

“Maka ikam sudah bajanji basadia manulung bila surat-suratnya balum langkap? Kuitansi ini kuanggap balum syah Lui ai,” ujar Tulamak.

“Jangan mahina aku Mak ai, bauyuh-uyuh aku mambaikinya kanapa lagi dianggap balum syah?” ujar Palui mangarasi.

“Cuba ikam itihi bahimat, nang ikam tempel ini napa Lui? Apakah materai atau perangko?” ujar Tulamak.

“Masya Allah, tauyuh maurus kuitansinya daripada mambantas duitnya,” ujar Palui gagarunum kada kawa bakutik lagi digawi Tulamak.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar